Τρίτη 10 Ιουλίου 2007
Βάλε ένα χεράκι!
Στήριξε τη μεγαλύτερη αυθόρμητη προσπάθεια χιλιάδων πολιτών για ένα υγιές περιβάλλον, μια πράσινη πόλη, μια καλύτερη ζωή!
Το δάσος είναι κομμάτι του εαυτού μας.. Τρέχει στις φλέβες μας.
Δήλωσε συμμετοχή στις Ομάδες Εργασίας του anadasosi και κάνε αυτό που ξέρεις καλύτερα: Κλικ!
http://www.indy.gr/community/anadasosi/project-home
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
29 σχόλια:
Θα ήθελα μιας και χτες το απόγευμα καθώς και σήμερα το ΥΠΕΧΩΔΕ έκανε ανακοίνωση των μέτρων για την αντιπλημμυρική προστασία κλπ να επισυνάψω άρθρο του Νίκου Μάργαρη στα Νέα, (καθηγητή του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και υπεύθυνου της Ελληνικής έκδοσης του National Geographic) για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν:
Μύθοι και αλήθειες για τη φωτιά στην Πάρνηθα
Του Νίκου Μάργαρη
1.Οι φωτιές στα δάση είναι φυσιολογικά φαινόμενα.
Η φωτιά είναι ομαλά ενταγμένη στα μεσογειακού τύπου οικοσυστήματα. Σε όλες τις χώρες γύρω από τη Μεσόγειο, στην Καλιφόρνια, στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, στη Νότια Αφρική, στην Αυστραλία, στη Χιλή είναι σύνηθες φαινόμενο. Την προηγούμενη μόλις εβδομάδα φωτιά στην Καλιφόρνια έκανε στάχτη 2.000 σπίτια. Η Ελλάδα δεν είναι ειδική περίπτωση. Ακόμα και τα ζώα της χώρας μας είναι προσαρμοσμένα σε αυτήν. Υπάρχουν πουλιά που πάνε μόνο στις καμένες εκτάσεις γιατί εκεί βρίσκουν πολλά έντομα. Και τα έντομα είναι πολλά, γιατί τα φυτά που βγαίνουν στις καμένες περιοχές ανθίζουν γρηγορότερα. Είναι, όσο και αν δεν το πιστεύουμε, αυτός ο κύκλος της ζωής των μεσογειακών οικοσυστημάτων. Μια καμένη περιοχή, την πρώτη χρονιά μετά τη φωτιά είναι κήπος.
2. Δεν αντιμετωπίζονται σωστά οι πυρκαγιές Η πυρκαγιά των δασών θέλει ειδική αντιμετώπιση. Στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ έχουν καταγράψει όλες τις προηγούμενες φωτιές, από το 1985 έως σήμερα. Υπάρχουν σε εξειδικευμένα προγράμματα ανά πάσα στιγμή δεδομένα, όπως οι άνεμοι που φυσούν, μετεωρολογικά και κλιματικά στοιχεία, τα είδη των φυτών που έχουν φυτρώσει, η ηλικία τους, οι εκτάσεις που έχουν ξανακαεί, και ο χρόνος που συνέβη αυτό. Έχοντας διαθέσιμα όλα τα στοιχεία μπορούν να αντιμετωπίσουν τις φλόγες κάθε φορά με τον τρόπο που χρειάζεται. Η σύγκριση με την Ελλάδα είναι καταλυτική. Εδώ ο καθένας λειτουργεί περίπου ως μαθητευόμενος μάγος.
3. Ποιοι είναι οι εμπρηστές Εμπρηστές στην Ελλάδα είναι η ΔΕΗ, οι ανεξέλεγκτες χωματερές και όσοι έχουν κοπάδια. Δεν υπάρχουν σατανικοί εμπρηστές με κουκούλες και μηχανές που καίνε τα δάση. Υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό πυρκαγιών που προκαλούνται από άλλες αιτίες. Στη Χαλκιδική η φωτιά ξεκίνησε πέρσι από κεραυνό. Τώρα έλεγε κάποιος ραδιοφωνικός σταθμός ότι υπήρχε εμπρηστικός μηχανισμός στην Πάρνηθα. Είναι λάθος. Βρίσκουν μια παλιά οβίδα και λένε μετά ότι πρόκειται για εμπρηστικό μηχανισμό.
4. Τα πεύκα είναι οι μεγάλοι ένοχοι Έχουμε μια μανία με τα πεύκα. Τα φυτεύουμε παντού. Στα στρατόπεδα τα βάζουν δίπλα στις πυριτιδαποθήκες. Τα πεύκα όμως έχουν ένα... μειονέκτημα. Χρειάζονται, προκαλούν, τη φωτιά. Ανήκει στο DΝΑ τους.
Στο Πήλιο που δεν έχει πεύκα, πήγαν οι δασολόγοι και φύτεψαν. Τα πεύκα αυτά έχουν καεί έως τώρα τρεις φορές. Στην Πάρνηθα τα πεύκα έκαψαν τα έλατα. Από τη ρητίνη βγαίνει το εύφλεκτο νέφτι.
5. Ο Εθνικός Δρυμός της Πάρνηθας Υποτίθεται ότι είχαν κάνει Εθνικό Δρυμό και μιλούσαν για τα κρι- κρι που τα έφεραν από την Κρήτη. Είχαν μαντρώσει μια περιοχή και είχαν βάλει μέσα ελάφια. Για να δουλέψει πραγματικά ένα οικοσύστημα με ζαρκάδια και ελάφια έπρεπε να υπήρχαν και λύκοι. Τα ελάφια είχαν γίνει τόσο πολλά που τρώγανε συνεχώς τους φλοιούς των ελάτων.
6. Δεν θα λιγοστέψει το οξυγόνο των Αθηναίων Άκουσα ότι θα λιγοστέψει το οξυγόνο στην Αθήνα. Το οξυγόνο, τα τελευταία εκατομμύρια χρόνια, δεν έχει ελαττωθεί. Το οξυγόνο παράγεται κατά ενενήντα τοις εκατό απο τους ωκεανούς. Πιστεύει κανείς ότι στη Σαχάρα δεν έχουν οξυγόνο; Στους πόλους που δεν έχουν δέντρα δεν έχουν οξυγόνο άραγε;
Άκουσα επίσης να λένε και να ξαναλένε εξαφανίστηκε ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου. Δεν ήταν ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου στο Λεκανοπέδιο. Υπάρχει η άλλη πλευρά της Πάρνηθας, η Πεντέλη, ο Υμηττός που ξαναπρασίνισε.
7. Δεν χρειάζονται αντιπλημμυρικά έργα,ούτε αναδασώσεις Στο Άγιον Όρος, πριν από δέκα χρόνια, μια φωτιά είχε κατακάψει τα πάντα. Καθηγητές και οικολόγοι λέγανε ότι έπρεπε να γίνουν αναδασώσεις. Οι καλόγεροι δεν άφησαν κανέναν να μπει μέσα. Οι καλόγεροι ευτυχώς δεν έχουν γίδια. Το δάσος έγινε καλύτερο απ´ ό,τι ήταν πριν.
Στην Πάρνηθα σήμερα υπάρχει ένας υποόροφος. Είναι ο σχίνος, η κουμαριά, το πουρνάρι. Σε αυτά τα φυτά καίγεται μόνο το από πάνω μέρος. Καίγεται δηλαδή το 40%. Το 60% το αποτελούν οι ρίζες τους. Αυτά τα φυτά «ξαναπετάνε» αμέσως με τις πρώτες φωτιές. Αυτά που ακούμε περί πλημμυρών κ.λπ. είναι ανοησίες. Το έδαφος και το νερό συγκρατούνται από τον υποόροφο, γιατί οι ρίζες είναι ζωντανές.
Δεν πρέπει να πατήσει κανείς μέσα στην καμένη έκταση, να κόψει κορμούς, να τους σέρνει. Στην Πεντέλη, σε εκείνες τις φοβερές αναδασώσεις, μικρών τμημάτων ευτυχώς, σκάβανε και φύτευαν ασθενικά δεντράκια και συγχρόνως καταστρέφανε γύρω στα 100 μικρά φυτά που είχαν φυτρώσει από μόνα τους.
Ο Νίκος Μάργαρης είναι καθηγητής στο Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του «Νational Geographic»
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ
Στην συνέχεια του παραπάνω θα ήθελα επίσης να σας προτρέψω να διαβάσετε καποιές αλλές απόψεις ορισμένων ανθρώπων, ο καθένας σας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματα του
http://apkor.blogspot.com/2007/07/blog-post.html
Ο Μάργαρης πάντα θέλει να διαχωρίζεται απο τους πολλούς, να είναι ριζοσπάστης αλλά δεν έχει πάντα δίκιο.
Κανείς δεν λέει οτι μειώθηκε το οξυγόνο με τα λιγότερα δέντρα. Αυξήθηκε όμως η αναλογία με το διοξίδειο και μονοξείδιο του άνθρακα που ως γνωστό απορροφούνται απο τα φύλλα.
Τα αντιπλημμυρικά είναι πάντα συναρτώμενα απο την κλίση των βουνών, τους δρόμους απορροής των ομβρίων και τους οικισμούς που βρίσκονται κοντά. Άρα τα παραδείγματα του Αγίου Όρους που περιβάλλεται και απο θάλασσα είναι άχρηστα. Δεν αναφέρεται η μάζα νερού που κατακρατούν τα φύλλα και ο συνολικός όγκος του δέντρου, αλλά μόνο αυτή των ριζωμάτων και εδώ υπάρχει δυσαναλογία δέντρου-θάμνου (θα τα πούμε με τις πρωτες βροχές).
Έχει δίκιο πάντως γι τα πεύκα και για το ότι η φωτιά ξεκίνησε απο στύλο της ΔΕΗ.
egw apla 8a sas ypen8ymisw oti kai oi episthmones tsakwnonte meta3y tous ,dioti paizoune oi epidothseis gia tis ereynes tous apo pisw... an sas leei kati ayto ...
h MALAKIA se ayto einai oti oloi emeis oi "asxetoi" den 8a mporesoume na akousoume mia oloklhrwmenh kai to dynaton filikoterh gia to perivalon kai to dasos apopsh ...
To 8etw san 8ema loipon ...
Kapoios na vrei KAPOION o opoios na mas 3eka8arisei gia to poios telikws exei dikio h oxi ..
Epikratei sygxhsh .. mh mas parasyrei ...
h allh apospi sto arthro Margari
sto thema tvn elafiwn
http://floraattica.blogspot.com/2007/07/blog-post_08.html
Ελάχιστα μετράει το να ερίζουμε για το ποιος είναι ο ένοχος (πάντως αποκλείονται τα πεύκα αγαπητέ panos). Βλέπετε, τους ενόχους τους γνωρίζουμε όλοι. Τια θα λέγατε για την αξία της οικοπεδικής γης; τι θα λέγατε για το κλειστό σχέδιο στις πόλεις (για τα περιαστικά δάση βέβαια ισχύει αυτό) τι θα λέγατε για την έλλειψη γνώσης τεχνικών όπως η αντιπυρά; τια θα λέγατε για την έλλειψη δασοκομικών μέτρων για τη μείωση της ευφλεκτικότητας; ΌΛΑ αυτά είναι γνωστά από πολύ παλιά. Γιατί δεν εφαρμόζονται μέτρα σε αυτή την κατεύθυνση; Γιατί έχουμε δασική υπηρεσία χάρβαλο αγαπητοί. Η αλήθεια είανι αυτή. Δασολόγος είμαι και με πονάει, αλλά έτσι είναι. Αν προσθέσουμε την ανευθυνότητα των κατοίκων της χώρας φτιάξαμε έναν πρώτης τάξεως εμπρηστικό μηχανισμό, έτοιμο να σκάσει στα μούτρα μας.
Στον Καναδά, στις ΗΠΑ, στη Σουηδία, στη Φινλανδία, στη Γερμανία και αλλού, η διαχείριση των δασών γίνεται από τους καθ'ύλην αρμόδιους που είναι οι δασολόγοι. Εδώ, όλοι είναι ειδικοί πια. Όπως η γιαγια που παίρνει από το φαρμακείο το φάρμακο που έκανε καλό στη γειτόνισσα και δεν πάει να λέει ο γιατρός. Τι ξέρει αυτός.
Για τα πεύκα (για την Pinus halepensis - Χαλέπιος πέυκη θα πρέπει να πω (για να κάνω τον δικηγόρο τους) πως σαν καθαρά φωτόφιλο είδος, και πυρόφιλο (μαζί με την κουμαριά, τη λαδανιά και μερικά ακόμα)είναι άκρως επιτυχημένο στην αποκατάσταση καμένων εκτάσεων. Επιπλέον παρέχει την απαραίτητη σκιά για να εγκατασταθούν και να μεγαλώσουν τα άλλα είδη (ελάτη, κάποιες δρύες) τα οποία στη φάση της ζωής τους ως αρτίφυτρα είναι από σκιόφιλα έως ημισκιόφιλα. ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΉΡΧΑΝ ΤΑ ΠΕΥΚΑ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ. Η φύτευση πεύκων (χαλέπιων) δεν είναι τίποτα άλλο από την εγκατάσταση μίας πρόδρομης φυτοκοινωνίας, προκειμένου να προχωρήσει η φυτοκοινωνική διαδοχή και να φτάσουμε (αν δεν τα ξανακάψουνε) στην φυτοκοινωνία KLIMAX που είναι διαφορετική για κάθε τόπο. Τότε θα δούμε και τις δρύες και όλα τα άλλα.
Αυτά για να αποκαθίσταται η αξιπρέπεια του τόσο ευγενούς είδους της χαλεπίου πεύκης.
Η αττική όπως και όλη η Ελλάδα είναι γεμάτη απο γυμνές εκτάσεις, εκτάσεις όπου εξαιτίας της υποβάθμισης του οικοσυστήματος η φυσική αναγέννηση δεν μπορεί να δουλέψει. Τι θα λέγατε να δημιουργηθούν ομάδες που θα "υιοθετούσαν" αυτές τις περιοχές και θα φυτεύαν με είδη που δεν καίγονται εύκολα (βελανιδιές, ακακίες κλπ), κάθε χρόνο 1,2,10 στρέμματα, όσα μπορούν εν πάσει περιπτώσει, θα φτιάχναν μικρές αναβαθμίδες όπου χρειάζεται και γίνεται και θα περιποιούταν (καθάρισμα-πότισμα)τα δεντράκια μέχρι να μεγαλώσουν?
Νομίζω ότι είναι λάθος που το περιορίζουμε στην Πάρνηθα.
Ιδού τι μας περιμένει μετά την πυρκαγιά της Πάρνηθας:
"H πυρκαγιά στην Πάρνηθα είχε μεταξύ άλλων ως αποτέλεσμα η Αθήνα να χάσει το σημαντικότερο μηχανισμό μείωσης της θερμοκρασίας που διέθετε. Το πρόσθετο θερμικό φορτίο που θα δεχτεί η πόλη θα είναι παραπλήσιο με αυτό που δημιουργεί η κίνηση των αυτοκίνητων."
Περισσότερα στη σελίδα του
http://www.wwf.gr
Ο Μάργαρης λέει κάποια σωστά πράγματα αλλά δε λέει όλη την αλήθεια, ενώ τα λόγια του τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή θα εκληφθούν με πολύ διαφορετικό τρόπο.
Έχω ποστάρει και εγώ κάτι για το άρθρο του. Η στάση μας πάντως σε όλα αυτά θα πρέπει να είναι κριτική. Να δομήσουμε έναν επιστημονικά τεκμηριωμένο λόγο για το τι πρέπει να γίνει (σε συνεργασία με άλλους φορείς) και να προλάβουμε τυχόν αποφάσεις πολιτικάντηδων που για το θεαθήναι μπορεί να αποβούν καταστροφικές για τα καμένα.
Εγώ συμμερίζομαι την θέση του Μάργαρη.
Εννοείται βαβαίως ότι διαβάζω όλες τις απόψεις.
Δεν είμαι ειδικός ούτε δασολόγος.
Η κοινή λογική μου λέει ότι
τ ο δ ά σ ο ς κ ά η κ ε.
Αυτό είναι μιά πραγματικότητα.
Η άμεση επεμβαση μου φαίνεται μόνο ψηφοθηρική.
Το δάσος πρέπει να ηρεμήσει.
Να ξεκουραστεί,
ν α α ν α ρ ρ ώ σ ε ι.
Οσο γιά τις πλημμύρες
σκεφτείτε
Οι περιοχες σε κινδυνο πάντα είχαν αυτό το πρόβλημα.
Δεν εφταιγε το δάσος.
Τα μπαζομένα ρέματα φταίνε, η ασύδοτη ρυμοτομία καί άλλα.
Η φύση θα γιάνει τις πληγές της αν σταματήσουμε να την πληγώνουμε.
Βέβαίως όλα θα κριθούθν από τις αποφάσεις του Κ Σ.ουφλιά και του επιτελείου του. Αυτές πρέπει να παρακολουθούμε και να προτρέπουμε γιά πολλή, καλή, και χρήσιμη σκέψη πριν επιχειρηθεί το ότι δήποτε.
Θέλουμε να ξαναδούμε δάσος η πάρκο με γκαζόν, κλαίουσες και γκολφ?
(προσοχή δεν υπαινισομαι οτι ο Κος Σουφλιάς κινείται σε τέτοια κατευθυνση).
Oti de kinitai as poume...an ta afisoume ola sto ko Souflia tha kanei mia wraia kainourgia perioxi me polles wraies viles k isws kai ti prwti odo tin onomasei "Ninis". Nai paidia, na ta afisoume ola stous ikanotatous ypourgous mas opws px to kyrio Polydwra pou xarh stin aneuthynotita tou kai sthn aneuthynotita pollwn allwn, kahke i Parnitha. Katarxin prepei na ypar3ei polyfwnia oswn afora tis apopseis twn eidikwn dasologwn kai oxi na dioristourn 2 ypeuthynoi gia na analavoun oti prepei na ginei sti Parnitha, xwris na exei ginei kan mia sineleusi twn dasologwn, xwris na exoun akoustei oles oi apopseis. (Mou myrizei miza)
Thymaste tis mas elege o kyrios pou argotera mas e3igise ti einai oi svwloi? Gia tis mizes klp? E auto einai ena apo ta pragmata pou de prepei na afisoume na simvei. Ta ypoloipa nomizw einai gnwsta.
Η iqfish έχει δίκιο. Φυσικά και οι επιστήμονες τσακώνονται μεταξύ τους και σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας υπήρχαν διαφορετικές απόψεις, για αυτό και υπήρξε η πρόοδος στην τεχνολογία και σε όλες τις επιστήμες. Η φύση είναι ένα πολύπλοκο θέμα και εμείς οι άνθρωποι δεν έχουμε ακόμα ανακαλύψει όλα τα μυστικά της και ούτε νομίζω ότι θα μπορέσουμε ποτέ .. Κατά την άποψή μου, λοιπόν, είναι πολύ καλή η ανταλλαγή απόψεων. Αυτό που με φοβίζει όμως είναι τι γίνεται με αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις … Με φοβίζει ότι τόσο γρήγορα και εύκολα βγήκε η απόφαση με τα μέτρα … Ποιες και πόσες επιστημονικές γνώμες πήρε ο υπουργός για να βγάλει αυτά τα μέτρα … Μήπως γίνονται όλα απλά για να κλείσουν τα στόματα των απλών πολιτών που θέλουν ‘αναδάσωση τώρα’ και αυτό τους δίνει η κυβέρνηση; Και αν η αναδάσωση δεν είναι η καλύτερη λύση; Αφού η κυβέρνηση δεν πήρε τα κατάλληλα μέτρα για να προστατευτεί ο Δρυμός θα πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα το τι πρέπει να κάνει τώρα και όχι να παίρνει βιαστικές αποφάσεις!
Πάντως η ταπεινή μου γνώμη είναι να αφήσουμε την φύση να κάνει την δουλειά της όπως αυτή ξέρει καλύτερα. Πολλά παραδείγματα αυτό-αναδάσωσης υπάρχουν γύρω μας και όχι μόνο το Άγιο Όρος. Πολλές εκτάσεις στην Πεντέλη (και θα το διαπιστώσετε άμα πάτε μια βόλτα) έχουν είδη αρχίσει την αυτό – αναδάσωση και η καμένες εκτάσεις είναι είδη πράσινες και γεμάτες μικρά πευκάκια. Από το να βλάψουν το οικοσύστημα άνθρωποι που δεν έχουν την κατάλληλη γνώση, καλύτερα να κάνει η φύση τη δουλειά της, αυτή ξέρει! Τα λεφτά που τώρα προσφέρονται απλόχερα για την Πάρνηθα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να προστατέψουμε τα δάση που δεν έχουν καεί, να προστατέψουμε όλες τις καμένες εκτάσεις (όχι μόνο την Πάρνηθα) από τους καταπατητές και τους βοσκούς και να ενδιαφερθούμε και για τα άλλα χιλιάδες περιβαλλοντικά προβλήματα που έχει η χώρα μας, όπως:
- Οι παράνομες χωματερές
- Η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου με πχ βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς
- Βελτίωση των δικτύων νερού και των μέσων άρδευσης (γιατί σε λίγο δεν θα πούμε το νερό νεράκι …)
- Αύξηση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας (γιατί η ΔΕΗ δεν καίει μόνο δάση αλλά ρυπαίνει και το περιβάλλον)
- Και φυσικά ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!!! Βλέπουμε πως έχει αυξηθεί πολύ το ενδιαφέρων για το περιβάλλον! Οι άνθρωποι θέλουν να βοηθήσουν και δεν ξέρουν πώς να το κάνουν! Ποιος θα τους το πεί;
Αυτά είχα να σας πω! Ίσως τελικά η πυρκαγιά στην Πάρνηθα να έχει και τα θετικά της ώστε περισσότεροι άνθρωποι να ευαισθητοποιηθούν για το περιβάλλον … Ίσως αυτό να χρειαζόταν για να ξυπνήσουμε όλοι και να καταλάβουμε πώς να δεν κάνουμε κάτι τώρα σε λίγο θα είναι πολύ αργά …
Συμφωνώ με την Χριστίνα και συμπληρώνω τα κάτωθη:
Για να μην μακρηγορώ λοιπόν, όσοι από εμάς θέλουν όντως να αλλάξει κάτι σε αυτήν την χώρα, όσον αφορά την ανύπαρχτη περιβαλλοντική πολιτική που συντελείται σε αυτήν από τότε που θυμάμαι (και δεν αναφέρομαι σε κόμματα ή παρατάξεις αλλά σε όλους τους φορείς της δημοσίας διοίκησης ανεξάρτητου χρώματος μπλε, πρασίνου, κόκκινου κλπ) θα πρέπει να αλλάξει με κάποιον τρόπο η θεώρηση ότι ανάπτυξη σε αυτόν τον τόπο συντελείται μόνο με έργα βασικών υποδομών και τσιμεντοποίησης, δηλαδή με έργα κατασκευών, και ότι συνεπάγεται αυτό.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να κάνουμε μια καταγραφή κάποιων ενδεικτικών περιβαλλοντικών προβλημάτων, που συντελούνται σήμερα όσον αφορά την προστασία θεσμοθετημένων προστατευόμενων περιοχών στην χώρα μας με την ευκαιρία της Πάρνηθας:
Δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί το εθνικό κτηματολόγιο και είμαστε αν δεν κάνω λάθος η μοναδική χώρα μαζί με την Αλβανία στην Ευρωπαϊκή Ένωση που ακόμα δεν έχει κτηματολόγιο. Το κτηματολόγιο αποτελεί ένα βασικό εργαλείο για το τι θεωρείται οικοδομήσιμη περιοχή, τι όχι και εν πάση περίπτωση αποτελεί ένα εργαλείο που καθορίζει τις χρήσεις γης, δηλαδή τι είναι αγροτική περιοχή, τι είναι δασική περιοχή, τι είναι οικιστική περιοχή, τι είναι προστατευόμενη περιοχή κλπ.
Για ένα μεγάλο μέρος των προστατευόμενων περιοχών δεν έχουν εκπονηθεί ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, που στην ουσία καταγράφουν την χλωρίδα, την πανίδα, τις ευρύτερες περιβαλλοντικές συνθήκες (γεωλογικές, κλιματολογικές, κοινωνικές κλπ), τις πιέσεις που ενδεχομένως ασκούνται καθώς και μέτρα για την αποφυγή ή αλλοίωση των περιοχών αυτών.
Για σχεδόν όλες τις θεσμοθετημένες προστατευόμενες περιοχές δεν έχουν καθοριστεί με σαφήνεια οι φορείς διαχείρισης και το τι είναι αρμόδιες να κάνουνε. Σε κάποιες δε περιπτώσεις οι φορείς διαχείρισης αποτελούνται από άτομα που δεν έχουν καμία σχέση με το αντικείμενο, δηλαδή δεν αποτελούνται από ειδικότητες σχετικές με το αντικείμενο αλλά με πολιτικά κριτήρια.
Τι έχουμε να πούμε για το απαράδεχτο «Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό» που ακόμα και ό ίδιος ο μελετητής έχει αποστασιοποιηθεί από αυτό και δεν συμφωνεί με τις αλλαγές που έκανε το ΥΠΕΧΩΔΕ στο αρχικό σχέδιο.
Τι έχουμε να πούμε άραγε για το λεγόμενο ΕΚΠΑΑ το οποίο υποτίθεται ότι συστάθηκε ουσιαστικά σας σύμβουλός του κράτους για περιβαλλοντικά ζητήματα??? Απολύτως τίποτα, παρόλο που ξεκίνησε με μεγάλα οράματα και ιδέες κατέληξε να γίνει για ακόμα μια άλλη φόρα χαμένος χρόνος και χρήμα. Τι απέγινε άραγε το ΕΔΠΠ (Εθνικό Δίκτυο Πληροφοριών Περιβάλλοντος)?? Ένα πρόγραμμα που στόιχησε στο ΥΠΕΧΩΔΕ 1,5 δις δρχ αν θυμάμαι καλά και που εκπονήθηκε μόλις πριν 6 χρόνια. ΤΙΠΟΤΑ!!!
Τι άλλο να πούμε ότι είμαστε, αν δεν κάνω λάθος, το μοναδικό κράτος στην ΕΕ που ενσωματώνει σε ένα ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ την ανάπτυξη της χώρας με δημόσια έργα και κατασκευές και από την άλλη την περιβαλλοντική προστασία. ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ!!!!!!!!. Αφού από την φύση τους αυτά τα δύο είναι τελείως ανεξάρτητα μεταξύ τους!!!!!!!!!!!. Μήπως θα έπρεπε να έχουμε διαφορετικό και αυτόνομο Υπουργείο Περιβάλλοντος!!!!!!!!!!!.
Συμπληρώνω επίσης τα σχόλια "Κωδικοποιημένες Παρατηρήσεις επί του
ΕΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ (ΕΧΠ)
και της
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ (ΣΜΠΕ) για τον ΤΟΥΡΙΣΜΟ" της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς με σκοπό την ενημέρωση σας και την κριτική, για όσους βέβαια έχουν διαβάσει το σχέδιο ή τουλάχιστον μια περίληψη αυτού:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού επικροτεί την προσπάθεια για την προώθηση, έγκριση και εφαρμογή ολοκληρωμένου χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας. Η χωροταξία όμως δεν είναι αυτοσκοπός. Στην σημερινή συγκυρία που το περιβάλλον δέχεται σκληρά πλήγματα, όπως με τραγικό τρόπο μας υπενθυμίζει η πρόσφατη πυρκαγιά στην Πάρνηθα, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ μετά την μελέτη της ΣΜΠΕ και αλλά και του πρόσφατου Green Paper της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κλιματική αλλαγή, επιβεβαιώνει την θέση της και:
Ζητά την απόσυρση της ΣΜΠΕ και ΕΧΠ για τον Τουρισμό λόγω παραβιάσεων βασικών αρχών σχεδιασμού, εθνικής νομοθεσίας, ευρωπαϊκών οδηγιών, της Σύμβασης του Άαρχους, αλλά και λόγω τις επικινδυνότητάς τους: για τον τουρισμό, τις τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον και την πολιτισμική κληρονομιά.
Ζητά την κατάθεση νέου χωροταξικού, που να αρμόζει στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της χώρας μας, αλλά και να ανταποκρίνεται στις παγκόσμιες εξελίξεις, (πχ. κλιματική αλλαγή).
Τις αναξιόπιστες και μάλιστα σε κάποια σημεία παράνομες διαδικασίες του χωροταξικού σχεδιασμού από το ΥΠΕΧΩΔΕ συνιστούν:
1. η μη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας από τον Μάρτιο 2004 μέχρι την έκδοση των Χωροταξικών Πλαισίων
2. η εκ των υστέρων δημοσιοποίηση της ΣΜΠΕ (κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΕ)
3. η αναστροφή της λογικής του σχεδιασμού. Δεν προηγήθηκε ως όφειλε των Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων ΑΠΕ, Τουρισμού και Βιομηχανίας, το υπέρτερο Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο
4. η μη δημοσιοποίηση της χωροταξικής μελέτης
Η ΣΜΠΕ, κρίνεται ακατάλληλη καθώς δεν είναι στρατηγική, δεν αποτελεί επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, δεν κρίνεται περιβαλλοντική, αλλά κυρίως δεν περιέχει εκτίμηση των επιπτώσεων. Συνεπώς δεν μπορεί να αποτελεί κείμενο δημόσιας διαβούλευσης και επιβάλλεται να αποσυρθεί.
Αναφορικά με το ΕΧΠ για τον Τουρισμό έχουν ήδη εντοπισθεί οι ακόλουθες ελλείψεις:
1. Απουσία αρχών
2. Απουσία βασικών ορισμών
3. Προβληματικός ορισμός «ήπιας ανάπτυξης»
4. Απλοϊκή κατηγοριοποίηση του εθνικού χώρου
5. Αδιαφορία για τη έννοια της «Φέρουσας Ικανότητας»
6. Απουσία εκτίμησης μακροπρόθεσμων μεταβλητών, όπως της κλιματικής αλλαγής
7. Αποσπασματικές κατευθύνσεις
8. Έλλειψη συνάφειας στόχων και κατευθύνσεων
Οικονομικές επιπτώσεις:
Η Ελλάδα δεν είναι πλέον φθηνή χώρα. Μόνον ο ποιοτικός τουρισμός είναι σε θέση να προσφέρει μακροπρόθεσμα στην χώρα μας. Οι έννοιες «τουρισμός» και «παραθεριστική» κατοικία πρέπει κατά κανόνα να τηρούνται χωριστές, με διαφορετικούς όρους δόμησης, και χωρίς επιδότηση της παραθεριστικής κατοικίας. Επιδότηση δικαιολογείται για την ανάπτυξη παραθεριστικής κατοικίας σε παραδοσιακούς οικισμούς και διατηρητέα κτήρια με παράλληλα μέτρα για τον αυστηρό έλεγχο της ποιότητας των αναστηλώσεων.
Ύποπτες εξαγορές γης σε όλη την Ελλάδα:
Εν όψει της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, προκάλεσε ανησυχία το γεγονός ότι κάποιοι φαίνεται να γνώριζαν το περιεχόμενο της προτεινόμενης ΚΥΑ πολύ πριν την ανακοίνωσή της. Σύμφωνα με άρθρα στις αθηναϊκές εφημερίδες, σε όλη την Ελλάδα τους τελευταίους μήνες κατά κύριο λόγο υπεράκτιες εταιρίες αγοράζουν μεγάλες εκτάσεις γης. Μόνο στην μικρή Ίο, με βάση τα στοιχεία του επαρχείου Θήρας, 14.112.406 τετραγωνικά μέτρα, το 13% του νησιού, έχουν ήδη αγοραστεί.
Συμπεράσματα:
Φοβόμαστε ότι το υπό συζήτηση χωροταξικό δε θα συντελέσει στην άνετη χωροταξική οργάνωση του τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά στην ενίσχυση της κτηματομεσιτικής και εργολαβικής δραστηριότητας, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις στην οικονομία, στην κοινωνία, στον τουρισμό και στο περιβάλλον, οι οποίες μάλιστα καταδεικνύονται όχι μόνο από το αρνητικό ισπανικό πρότυπο αλλά και από εκείνο της Μάλτας.
Αυτό προκύπτει από τα εξής:
1. Επιδοτούνται από τον αναπτυξιακό νόμο επενδύσεις παραθεριστικής κατοικίας μεγάλης κλίμακας.
2. Επιδοτείται η παραθεριστική κατοικία με συντελεστές δόμησης ξενοδοχειακών μονάδων, δηλαδή τετραπλάσιους συντελεστές από αυτούς που ισχύουν στην εκτός σχεδίου δόμηση.
3. Οι δύο παραπάνω επιδοτήσεις ισχύουν υπό ορισμένες περιστάσεις και για τις περιοχές του δικτύου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φύση 2000, που η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να προστατεύει.
4. Επιτρέπεται η πώληση κατοικιών με τέτοιους όρους ώστε να είναι κερδοφόρες για οποιαδήποτε διεθνή κατασκευαστική εταιρία και να μην χρειάζεται η δημιουργία επενδυτικού σχήματος τουριστικού ενδιαφέροντος και κατά συνέπεια η συμμετοχή επιχειρηματιών του τουρισμού.
5. Το χωροταξικό είναι ασαφές ως προς τους όρους ανάπτυξης σε βραχονησίδες και νησιά χωρίς μόνιμους ή με ελάχιστους κατοίκους. Τούτο δημιουργεί υπόνοιες για αλόγιστη και αντιπεριβαλλοντική εκμετάλλευση πολύ πέρα της φέρουσας ικανότητας των νησιών αυτών. Προτείνει μάλιστα δόμηση σε νησιά που είναι χαρακτηρισμένα ως οικότοποι προτεραιότητας του δικτύου ΦΥΣΗ 2000, όπως π.χ. η Σαρία Καρπάθου, ή κηρυγμένα ως αρχαιολογικοί χώροι, όπως το Δεσποτικό, η Κέρος και το μικρό Κουφονήσι.
Θέση ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ:
Η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα την χάραξη τουριστικής πολιτικής. Όπως τόσες άλλες περιοχές στον κόσμου (π.χ. Τοσκάνη, Ούμπρια) πρέπει να προστατεύσει και να αναδείξει τους μοναδικούς και ευαίσθητους πόρους της που αποτελούν τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη αειφορικού τουρισμού. Σε κάθε περίπτωση η διαφύλαξη και βελτίωση του περιβάλλοντος είναι καίριας σημασίας για την ενίσχυση της ποιότητας, και ακολούθως, της αποδοτικότητας του Ελληνικού Τουρισμού.
Το αναλυτικό κείμενο των παρατηρήσεων μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα:
http://www.diktioaigaiou.gr/contents/media/File/tourismos_me_mellon/ELET_TOURISMOS_2.pdf
Γράφει ο Μάργαρης:
1)Οι φωτιές στα δάση είναι φυσιολογικά φαινόμενα.
Η φωτιά είναι ομαλά ενταγμένη στα μεσογειακού τύπου οικοσυστήματα.
Φυσιολογικά φαινόμενα είναι π.χ. οι φωτιές από τους κεραυνούς. Οι φωτιές από τους πυλώνες της ΔΕΗ δεν είναι και τόσο φυσιολογικό φαινόμενο. Ούτε από τα πλαστικά και το γυαλί που πετάμε στα δάση, ούτε από εμπρησμούς. Το οτι θα υπήρχαν ούτως ή άλλως φωτιές στα δάση, δε σημαίνει οτι ο άνθρωπος δεν φταίει για την αύξηση της συχνότητας. Η δε επίκληση της φωτιάς στην Καλιφόρνια είναι τελείως αντιεπιστημονική και ισοδυναμεί με το επιχείρημα "το να οδηγείς μηχανή χωρίς κράνος είναι οκ. Εγώ έχω ένα φίλο που οδηγεί 40 χρόνια και δεν έχει πάθει τίποτα"
Εμπρηστές στην Ελλάδα είναι η ΔΕΗ, οι ανεξέλεγκτες χωματερές και όσοι έχουν κοπάδια.
Α, η ΔΕΗ και οι ανεξέλεγκτες χωματερές είναι το "φυσικό φαινόμενο";
Άκουσα επίσης να λένε και να ξαναλένε εξαφανίστηκε ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου. Δεν ήταν ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου στο Λεκανοπέδιο. Υπάρχει η άλλη πλευρά της Πάρνηθας, η Πεντέλη, ο Υμηττός που ξαναπρασίνισε.
Ναι μωρέ, έχουμε ακόμα. Μην κοιτάς που η Αθήνα είναι από τις τελευαίες πόλεις σε ποσοστό αστικού πρασίνου. Να κάψουμε και την άλλη μισή πάρνηθα.
Λίγος σεβασμός και λιγότερος ξερολισμός δεν θα έβλαπτε Freelancer … Στη Ελλάδα έχουμε την τάση να τα ξέρουμε όλοι όλα και να έχουμε γνώμη για τα πάντα! Ο κ. Μάργαρης είναι από τους πρώτους επιστήμονες περιβάλλοντος στην Ελλάδα και ένας από τους ιδρυτές του Πανεπιστημίου Περιβάλλοντος Αιγαίου. Είναι από τους πρώτους αγωνιστές για το Περιβάλλον. Αυτό που προσπαθεί να κάνει δεν είναι να εφησυχάσει τον κόσμο αλλά μάλλον να τον στρέψει προς τη σωστή κατεύθυνση και την σωστή ενημέρωση που δεν θα έρχεται μόνο από τον κάθε τυχαίο δημοσιογράφο που δεν γνωρίζει τι είναι το οξυγόνο και πια είναι τα αέρια θερμοκηπίου … Το ξέρεις ότι μια λάθος διαχείριση μπορεί να στοιχίσει την για πάντα καταστροφή τους οικοσυστήματος της Πάρνηθας;
Στην έκθεση ‘Επιλογή Δασικών Ειδών για Αναδασώσεις σε Πυρόπληκτες Περιοχές’ που έχει ανεβάσει η Καλλιόπη αναφέρεται ότι: ‘Είναι γεγονός ότι η Δασική Υπηρεσία, πιεζόμενη από την κοινή γνώμη για "σωτηρία" και άμεση αναδημιουργία ενός καμένου δάσους, ιδιαίτερα όταν αφορά τα περιαστικά δάση, προβαίνει σε ταχύτατες παρεμβάσεις στα καμένα δάση. Η λογική του επείγοντος, δηλαδή της άμεσης παρέμβασης, αφαιρεί τη νηφάλια και ολοκληρωμένη προσέγγιση του προβλήματος, όπου μπορούν να εξεταστούν διεξοδικότερα τα συν και τα πλην κάθε απόφασης. Αντίστροφα, τα δάση που καίγονται και βρίσκονται μακριά από μεγάλα αστικά κέντρα συχνά "εγκαταλλείπονται" αφήνοντας το έργο της αναδάσωσης αποκλειστικά και μόνο στη φύση.’
Δεν είναι ακριβώς αυτό που πάει να γίνει τώρα και στην Πάρνηθα;
Και ναι, τα Πεύκα δεν γίνεται να μπαίνουν παντού. Το Πήλιο φέτος κάηκε για αυτόν ακριβώς τον λόγω! Γιατί είχαν βάλει πεύκα εκεί που δεν έπρεπε!
Καλύτερα λοιπόν να προσέχουμε και να σκεφτόμαστε περισσότερο πριν πούμε την γνώμη μας και πριν κάνουμε αντιπαραθέσεις σε ανθρώπους που γνωρίζουν περισσότερα από εμάς …
Αφαίρεσα την ανάρτηση μου παραπάνω γιατί έχω γράψει παρόμοια σχόλια και στο blog μου.
Είστε όλοι ευπρόσδεκτοι.
http://sinialo.blogspot.com/2007/07/blog-post_11.html
Εγώ απλά ΞΑΝΑΛΕΩ ... ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ...
Πολλά ποστάροντε εδώ μέσα που μπορεί να επιρρεάσουνε και να κατευθήνουνε λάθος τις όποιες ενέργειες ...
Κάποιος να φιλτράρει πληροφορίες ρε παιδία ... Επικρατεί οργασμός απόψεων αυτές τισ μέρες ...
Καμία συνάντηση εν όψη ??
ΠιΕς. η λεκτική μου επαλήθευση μου βγάζει την λέξη IRAAQ , αν την γράψω μπορεί να θεωρηθώ τρομοκράτης ?? XAXAXAXAXAXAX
ΚΑΛΗΣΠΕΡΕΣ
Δεν κατάλαβα τα σχόλιά σου christina. Επειδή δηλαδή κάποιος είναι καθηγητής είναι υπεράνω οποιασδήποτε κριτικής; Έχει το αλάθητο; Και τι είναι αυτά περί σεβασμού; Δεν τον έβρισα. Με συγχωρείς πολύ αλλά αυτά που λέει αυτά τα μηνύματα περνάνε. Αν θέλει να περάσει άλλο μήνυμα να πει άλλα πράγματα. Όσο για τον ξερολισμό, που τον είδες; Επειδή έχω το θάρρος να πω την δική μου άποψη. Δεν έκανα κριτική στις επιστημονικές λεπτομέρειες που προφανώς δεν είμαι ειδικός αλλά σε θέματα κοινής λογικής. Και αν πρόσεξες στο κείμενο που μάλλον δεν το πρόσεξες γιατί ήσουν αφοσιωμένη στην υπεράσπιση του κ. Μάργαρη τον προτρέπω αυτόν και όσους άλλους είναι ειδικοί για τέτοια θέματα να βγει και να πει τα πράγματα με το όνομα τους μπας και ταρακουνηθεί κανένας. Επιτέλους ξυπνήστε σ’αυτή τη χώρα. Πετάξτε από πάνω σας το κόμπλεξ ότι όποιος δεν είναι καθηγητής δεν πρέπει να έχει άποψη. Το «πίστευε και μη ερεύνα» ανήκει στη θρησκεία. Εγώ δεν δέχομαι άκριτα ότι μου πουλάνε και έχω την δική μου γνώμη και άποψη. Όσο για σένα δεν είδα πουθενά να αναφέρεις τις ΔΙΚΕΣ ΣΟΥ απόψεις. Απλά αναμασάς αυτά που λένε οι άλλοι.
--ενώ τα λόγια του τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή--
τα λόγια ειδικών τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι απαραίτητα.
--Επιτέλους ξυπνήστε σ’αυτή τη χώρα. Πετάξτε από πάνω σας το κόμπλεξ ότι όποιος δεν είναι καθηγητής δεν πρέπει να έχει άποψη.--
Δεν είπαμε να μην έχεις άποψη, αλλά το θέμα είναι ότι ακριβώς αυτά τα συμπεράσματα της κοινής λογικής είναι αυτά που κάνουν μια τρύπα στο νερό. Εαν δεν γνωρίζουμε εις βάθος για ένα θέμα καλύτερα να μην κάνουμε βαρύγδουπες δηλώσεις. Μπορούμε να βοηθήσουμε ο καθένας εκεί που μπορεί κι έχει ταλέντο και ικανότητα. Ένας καθηγητής όμως έχει σπουδάσει το θέμα, έχει ασχοληθεί όλη του τη ζωή με αυτό το ζήτημα και τα συμπεράσματά του δεν αναιρούνται με τις δικές μας απόψεις, αλλά με αποδείξεις και συμπεράσματα πάντα με επιστημονική μέθοδο.
Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο "εγώ είμαι καλύτερος απο σένα, και σιγά μην φάω ό,τι μου πουλάνε (που παρεπιμπτόντως άλλοι πουλάνε, και όχι οι καθηγητές όπως ο άνωθεν κύριος)" και στον δημιουργικό διάλογο.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα από έρευνες που μπορούμε να πάρουμε υπόψιν μας για να κάνουμε κάτι που να έχει νόημα. Υπάρχουν και οι γρήγορες και βιαστικές κινήσεις που θα μας κάνουν την συγκεκριμένη χρονική στιγμή να νιώσουμε ότι κάτι κάναμε, να εφησυχαστούμε και αύριο να έρθουμε πάλι αντιμέτωποι με το ίδιο ζήτημα, μέχρι να καταλάβουμε ότι κάθε πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπίζεται από την ρίζα του.
Το κύριο μέλημά μας, κατά την γνώμη μου, είναι πώς θα προστατευθεί κάθε δάσος από καταπατητές και βόσκηση, η αναδάσωση, ούτως ή άλλως, αν χρειάζεται τελικά ως υποβοήθημα θέλει χρόνο, μέχρι τότε ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε τα δάση και να παραμείνουν δάση, για να αναγεννηθεί το δάσος (με ή χωρίς την βοήθειά μας), πώς μπορούμε να πληροφορηθούμε για το πώς ο απλός πολίτης ξεκινάει μια φωτιά χωρίς να το ξέρει, ας αλλάξει ο τρόπος ζωής μας κι ας μην τα περιμένουμε από τους άλλους όλα.
Συμφωνώ με την Καλλιόπη και επιπλέον ο κ.Μάργαρης έχει βγει να πει τις απόψεις του δημόσια στην ΕΤ1 όπως και μέσα από τα άρθρα του στις εφημερίδες Τα Νέα και το Βήμα. Απλά δεν βγαίνει στα παραθυράκια όπως μερικοί άσχετοι … Το θέμα μας όμως δεν είναι ο Μάργαρης, το θέμα μας είναι να μην βγαίνει ο καθένας να λέει τα δικά του όταν δεν ξέρει. Η Ελλάδα χρειάζεται επιστήμονες όχι ξερόλες έτσι ώστε να ακούγονται οι δικές τους φωνές και όχι οι φωνές του κάθε άσχετου. Δεν σου λέω να μη κρίνεις, καλά κάνεις και κρίνεις όταν όμως είσαι σίγουρος για αυτά που λες. Εσύ είσαι;;; Εάν λες ότι σου κατέβει παραπληροφορείς τον κόσμο. Μπορούσες να γράψεις την γνώμη σου σαν απορίες και όχι με ειρωνεία όπως και έκανες …
Το θέμα δεν είναι να τσακωνόμαστε αλλά να έχουμε ανοιχτά τα μάτια και τα μυαλά μας μπας και μάθουμε τίποτα ώστε να σχηματίσουμε προσωπική εμπεριστατωμένη άποψη και όχι να παρασυρόμαστε από την τηλεόραση που έχει την τάση να δραματοποιεί και να εκμεταλλεύεται καταστάσεις …
Επειδή δεν είμαι απαίδευτος και παραδέχομαι όταν κάνω λάθος οφείλω να ζητήσω συγνώμη για την άδική και επιπόλαιη «επίθεσή μου» στον κ. Μάργαρη και σε εσένα Christina. Δέχομαι ότι το ειρωνικό και εριστικό ύφος των σχολίων μου ενόχλησε. Σε κάποια θέματα συνεχίζω να έχω αμφιβολίες για το αν είναι σωστά αυτά που λέει ο κ. Μάργαρης, έχοντας διαβάσει σχετικά κείμενα από έρευνες που έγιναν σε ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού, αλλά θα κρατήσω τις απόψεις μου για εμένα μια και δεν βγαίνει τίποτα καλό αν τσακωνόμαστε.
Όσο για τα σχόλιά μου τα έχω ήδη βγάλει από το blog της Αναδάσωσης και αν θεωρείς σκόπιμο ζήτα μου να τα βγάλω και από το δικό μου blog.
Περιβαλλοντολόγος δεν είμαι αλλά εγώ από τη μεριά μου κάνω ότι μπορώ για να σώσω το περιβάλλον και τη φύση. Στην γνωστή ερώτηση που λέει ο κόσμος «εγώ θα σώσω τον κόσμο;», η δική μου απάντηση είναι ΝΑΙ. Εσύ, εγώ, ο καθένας αν κάνει αυτό που μπορεί θα βοηθήσει. Οι απόψεις του κ. Μάργαρη μπορεί επιστημονικά να είναι σωστές αλλά το ύφος είναι καθησυχαστικό. Δεν λέω βέβαια να φέρει την καταστροφή αλλά κάποιος πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κίνδυνου. Αν όχι αυτοί που γνωρίζουν τότε ποιος;
Θα σας πω κάποια απλά πράγματα που παρατηρώ συνέχεια παρόλη την ενημέρωση που «υποτίθεται» ότι υπάρχει. Όταν πάει κάποιος εκδρομή στο βουνό ή στο δάσος έχει φροντίσει να προμηθευτεί τα τηλέφωνα της πυροσβεστικής ή των τοπικών αρχών ώστε αν παρατηρήσει κάτι να πάρει κατευθείαν τηλέφωνο (αν πιάνει) και να μην το ψάχνει στο 11888; Η απάντηση είναι όχι. Πιστεύεις ότι ενημερώνεται ο κόσμος από τις κατά τόπους υπηρεσίας για τα επίπεδα της υγρασίας και της θερμοκρασίας πριν ξεκινήσει για εκδρομή; Η απάντηση είναι και πάλι όχι. Πιστεύεις ότι γνωρίζει ο κόσμος με πόσους τρόπους και υπό ποιες συνθήκες μπορεί να βάλει φωτιά στο δάσος χωρίς να το θέλει και πολλές φορές χωρίς να το ξέρει; Όχι και πάλι. Στο αυτοκίνητο έχει πυροσβεστήρα ή δεν τον παίρνει μαζί του γιατί δεν χωράει το καλάθι με τα σάντουιτς. Δυστυχώς τον Έλληνα δεν τον ενδιαφέρει τίποτε άλλο εκτός από την καλοπέρασή του. Έχεις δίκιο ότι δεν υπάρχει ενημέρωση, αλλά ποιος θα την κάνει; Εγώ; Εσύ; Κάποιος επιτέλους πρέπει να αφυπνίσει τον κόσμο που κοιμάται και ονειρεύεται ότι όλα είναι ρόδινα. Πρέπει να γίνει ενημέρωση και για την πρόληψη όχι μόνο για τις ενέργειες μετά την καταστροφή. Το slogan «μια σπίθα αρκεί να φέρει την καταστροφή» είναι πια ξεπερασμένο και αναφέρεται στους Έλληνες της περασμένης 20ετιας.
Με πειράζει να βλέπω να καταστρέφεται η φύση και ελάχιστοι να ενδιαφέρονται.
--Δεν λέω βέβαια να φέρει την καταστροφή αλλά κάποιος πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κίνδυνου. Αν όχι αυτοί που γνωρίζουν τότε ποιος;--
Ο κώδων κινδύνου έχει κρουστεί εδώ και καιρό, και κατά τακτά χρονικά διαστήματα αυτό γίνεται. Οι ορθές πληροφορίες υπάρχουν αλλά μέσα στον συρφετό πληροφοριών αυτές χάνονται.
Σωστά τα λες περί άγνοιας του Έλληνα, αλλά σε αυτό δεν φταίνε οι επιστήμονες ή οι ειδικοί, που απλώς παρουσιάζουν με ψυχραιμία τα γεγονότα, αλλά ο κάθε Έλληνας που δεν τους παίρνει σοβαρά.
--Οι απόψεις του κ. Μάργαρη μπορεί επιστημονικά να είναι σωστές αλλά το ύφος είναι καθησυχαστικό.--
Και δηλαδή πώς έπρεπε να είναι; Φαίνεται ότι χρειαζόμαστε μπαμπούλες για να μας τρομάζουν. Τα προβλήματα είναι πολύ βαθιά ριζωμένα, όταν δεν υπάρχει παιδεία είναι λογικό. Κι αυτό αναφέρεται φυσικά και στην μελέτη του κ. Κωνσταντινίδη, ότι η εκπαίδευση μας στα θέματα του περιβάλλοντος είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για να πάρει το μήνυμα η κυβέρνηση, η οποία ψηφίζεται από εμάς για να βγάζει νόμους όπου οφελούν τα ατομικά τους συμφέροντα. Ξέρουμε ποιος είναι ο εχθρός, και αυτός είναι η αδράνεια και η άγνοια.
--Περιβαλλοντολόγος δεν είμαι αλλά εγώ από τη μεριά μου κάνω ότι μπορώ για να σώσω το περιβάλλον και τη φύση. Στην γνωστή ερώτηση που λέει ο κόσμος «εγώ θα σώσω τον κόσμο;», η δική μου απάντηση είναι ΝΑΙ. Εσύ, εγώ, ο καθένας αν κάνει αυτό που μπορεί θα βοηθήσει.--
Αυτό είναι το ζητούμενο, να καταλάβει ότι ο καθένας έχει την δύναμη με τις πράξεις του και ότι ο καθένας γίνεται παράδειγμα για τον διπλανό του. Ένας μόνος του μπορεί να μην επιφέρει κανένα αποτέλεσμα αλλά όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε πολλά, αρκεί να ξεπερνάμε τα προβλήματα και να κοιτάμε πάντα τον στόχο, που μας αφορά όλους.
Το θέμα είναι πάντα η κατεύθυνση της δράσης μας να είναι για το κοινό καλό ώστε να είναι αποτελεσματική. Γιατί είδαμε πολύ καλά πώς μία πράξη επηρεάζει όλη την ανθρωπότητα και τον πλανήτη εν γένει.
-- Σωστά τα λες περί άγνοιας του Έλληνα, αλλά σε αυτό δεν φταίνε οι επιστήμονες ή οι ειδικοί, που απλώς παρουσιάζουν με ψυχραιμία τα γεγονότα, αλλά ο κάθε Έλληνας που δεν τους παίρνει σοβαρά. --
Δεν είπα ότι φταίνε οι επιστήμονες για την άγνοια των Ελλήνων αλλά είναι οι μόνοι που μπορούν να πιέσουν την εκάστοτε κυβέρνηση παραθέτοντας τους αδιάσειστα επιχειρήματα για την πορεία που έχουμε πάρει στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση από κει και πέρα βάζοντας σε χρήση τους διάφορους δυσκίνητους κρατικούς μηχανισμούς οφείλει να ενημερώσει τον πολίτη αλλά και να επιβλέψει την τηρήσει των κανόνων που θα θεσπίσει. Γιατί κακά τα ψέματα, είμαστε δυστυχώς ένας λαός που για να κάνει κάτι σωστά θέλει βούρδουλα.
Όπως ακριβώς το λες «έλλειψη παιδείας». Παρατήρησε λίγο τι συμβαίνει με τους εκδρομείς.
Α) Όταν υπάρχει κάδος.
Όταν φτάσουν στο χώρο που θα καθίσουν επιλέγουν το πιο απομακρυσμένο σημείο από τον κάδο. Όταν θέλουν να πετάξουν σκουπίδια λένε «άστα εδώ μωρέ, ποιος να πάει στον κάδο εκεί που τον βάλανε».
Β) Όταν δεν υπάρχει κάδος
Όταν έρθει η ώρα να πετάξει τα σκουπίδια τότε και μόνο τότε θα παρατηρήσει την έλλειψη του κάδου. Θα γυρίσει με ύφος στην παρέα του και θα βροντοφωνάξει «Αφού δεν έχει κάδο εμείς φταίμε που θα τα αφήσουμε εδώ τα σκουπίδια;». Φυσικά σε κανέναν δεν περνάει από το μυαλό να πάρει τα σκουπίδια του στο αυτοκίνητό του.
Είναι κακιά νοοτροπία αυτή που έχουν οι Έλληνες. Και ναι χρειαζόμαστε μπαμπούλα. Μακάρι να μην χρειαζόμασταν αλλά η πραγματικότητα αυτό αποδεικνύει. Όταν μας αποκαλούνε μετά μπανανία μας πειράζει.
--Δεν είπα ότι φταίνε οι επιστήμονες για την άγνοια των Ελλήνων αλλά είναι οι μόνοι που μπορούν να πιέσουν την εκάστοτε κυβέρνηση παραθέτοντας τους αδιάσειστα επιχειρήματα για την πορεία που έχουμε πάρει στην Ελλάδα.--
Η πορεία που έχουμε πάρει έχει καθοριστεί και με νόμους μάλιστα από την κυβέρνηση. Και την κυβέρνηση την ορίζουν όσοι έχουν κέρδη απο αυτήν πλέον. Η δουλειά των επιστημόνων δεν είναι να πιέζει την κάθε κυβέρνηση, η δική μας δουλειά είναι να βλέπουμε τι κάνουν για το σύνολο οι κυβερνώντες, και αν δεν κάνουν την δουλειά τους καλά να τους κατεβάζουμε. Αλλά όταν ο καθένας απο μας νοιάζεται μόνο για το προσωπικό του κέρδος, αυτά τα αποτελέσματα έχουμε.
--Η κυβέρνηση από κει και πέρα βάζοντας σε χρήση τους διάφορους δυσκίνητους κρατικούς μηχανισμούς οφείλει να ενημερώσει τον πολίτη αλλά και να επιβλέψει την τηρήσει των κανόνων που θα θεσπίσει.--
Ναι, αυτό αν μη τι άλλο, το βλέπουμε πολύ συχνά !!!
Και γι αυτό ακόμη που λες το κράτος φταίει. Επιμένω ότι τα συμπεράσματα των επιστημόνων, Ελλήνων ή μη, υπάρχουν διαθέσιμα προς όλους μας, αλλά όταν το κράτος επιμένει στις πολιτικές των ατομικών τους συμφερόντων και δεν τους συμφέρουν τα συμπεράσματα των επιστημόνων, για ποια ακριβώς ενημέρωση μιλάμε.
Για τι παιδεία μιλάμε όταν τα παιδιά αναγκάζονται να βγουν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν και για να έχουν μια ποιοτική ζωή.
Και τι να πω για τον απλό λαό, που θυμάται μόνο να σηκώσει ψηλά το κεφάλι όταν κάτι κακό έχει πλέον συμβεί. Κατά τ' άλλα θ' ακούσουμε πάλι τις ωραίες τους υποσχέσεις επειδή θα πρέπει να τους ψηφίσουμε, θα πούμε και ένα "και τι άλλο να κάνω, αφου όλοι ίδιοι είναι" και όλα μια χαρά !
Ως γνωστόν ζούμε το θέατρο του παραλόγου και οι κατηγορίες μας τουλάχιστον ας πηγαίνουν στους κατάλληλους.
Εμείς φταίμε που τα ανεχόμαστε όλα αυτά, επειδή μας χειραγωγούν καλά για να κάνουν τα γούστα τους και μεις βολευόμαστε μ' ένα "ε, καλά, μέχρι τότε εγώ θα 'χω πεθάνει". Τι αγένεια!
Ναι, είναι κακή αυτή η νοοτροπία, συμφωνώ. Και ίσως χρειαζόμαστε μπαμπούλα, και όχι άδικα. Εγώ πάντως γίνομαι μπαμπούλας όταν βλέπω ασυνείδητους συμπολίτες μου να μην νοιάζονται για τίποτα. Και καλό είναι να φωνάζουμε γι' αυτά και να τα δείχνουμε, μπας και αφυπνιστεί και κανένας που πετάει απο δω και από κει τα σκουπίδια του, που ανάβει ντάλα μεσημέρι με υψηλές θερμοκρασίες την ψησταριά του, που πετάει τα τσιγάρα του όπου να 'ναι, λες και κάνει τα παραπάνω μέσα στο σπίτι του!
Γιατί φτάσαμε πλέον και στο σημείο π.χ. να δέρνουν κάποιον αδύναμο στον δρόμο και μεις να κοιτάμε ως απλοί θεατές.
Τιμή σου Freelancer να αναγνωρίζεις το λάθος σου, μακάρι και όλοι να κάνανε το ίδιο. Σχετικά με την εκπαίδευση συμφωνώ και με τους δυο σας! Αλλά την χώρα μας και την πολιτική μας εμείς την φτιάχνουμε άρα εμείς φταίμε … Φταίμε όταν ψηφίζουμε για τα προσωπικά μας συμφέροντα και όταν ψάχνουμε να βολευτούμε με μέσα αντί με τις ικανότητές μας. Δεν μου αρέσει να τα ρίχνουμε όλα σε κάποιον άλλο … Πάντα κάποιος άλλος φταίει και ποτέ εμείς! Όχι φταίμε όλοι εμείς και όσο πιο γρήγορα το αποδεχτούμε τόσο πιο γρήγορα θα πάμε μπροστά. Αλλιώς θα μείνουμε στα ίδια και τα ίδια, θα κάνουμε τα ίδια λάθη και η ιστορία θα επαναλαμβάνεται … Όλα τα προβλήματα θα βρούνε την λύση τους όταν πάψουμε να βλέπουμε μόνο τον εαυτό μας και τη βολή μας και σκεφτόμαστε για το σύνολο, για το καλό όλων και όχι μόνο το δικό μας!
Πάντως όταν βλέπω ανθρώπους να ενδιαφέρονται γίνομαι πιο αισιόδοξη, για αυτό ας συνεχίσουμε να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο γιατί, όπως είπες και εσύ Καλλιόπη ‘Αυτό είναι το ζητούμενο, να καταλάβει ότι ο καθένας έχει την δύναμη με τις πράξεις του και ότι ο καθένας γίνεται παράδειγμα για τον διπλανό του. Ένας μόνος του μπορεί να μην επιφέρει κανένα αποτέλεσμα αλλά όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε πολλά, αρκεί να ξεπερνάμε τα προβλήματα και να κοιτάμε πάντα τον στόχο, που μας αφορά όλους.’
--(kalliopi) Επιμένω ότι τα συμπεράσματα των επιστημόνων, Ελλήνων ή μη, υπάρχουν διαθέσιμα προς όλους μας --
Θα ήθελα πραγματικά να μου επιδείξεις που μπορώ να βρίσκω έγκυρες πληροφορίες για θέματα περιβάλλοντος αλλά και για αποτελέσματα σύγχρονων ερευνών. Για κάποιον που δεν ξέρει δεν είναι τόσο εύκολο όσο πιστεύεις. Να πάρω για παράδειγμα το internet, ποια sites είναι έγκυρα; Πώς τα ξεχωρίζεις; Πώς ξέρεις ότι αυτό που διαβάζεις δεν το έχει γράψει κάποιος με σκοπό να παραπληροφορήσει τον κόσμο; Αν το internet δεν χρησιμοποιηθεί σαν πηγή πληροφοριών τότε από πού; Υπάρχουν σε όλες τις πόλεις αυτές οι πηγές ή κάποιος πρέπει να κατέβει στην Αθήνα για να ενημερωθεί; Γίνονται σεμινάρια; Είναι ανοιχτά για όλους; Πως θα μάθει κάποιος για τα σεμινάρια;
Βλέπεις πόσες ερωτήσεις δεν έχουν προφανή απάντηση; Και σκέψου ότι εμένα με ενδιαφέρει το θέμα και παρόλα αυτά δεν μπορώ να βρω εύκολα πληροφορίες, πόσο μάλλον κάποιος που δεν ιδρώνει το αυτί του για θέματα περιβάλλοντος γιατί όπως πολύ εύστοχα έθεσες σκέφτεται «ε, καλά, μέχρι τότε εγώ θα 'χω πεθάνει». Πληροφορίες σίγουρα υπάρχουν αλλά πρέπει να ξέρει κανείς που να ψάξει. Ο κόσμος όμως δεν φημίζεται ότι θα ασχοληθεί με ένα θέμα αν δεν σκοντάψει πάνω του. Επομένως αυτό που χρειάζεται είναι συνεχείς βομβαρδισμός και ενημέρωση των πολιτών με το που μπορούν να βρουν αυτές τις πληροφορίες, μέσα από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τις αφίσες στους δρόμους, το ιντερνετ, φυλλάδια σε μαγαζιά. Εδώ ένα κλαμπ ανοίγει και όλη ο πόλη την άλλη μέρα το γνωρίζει. Γιατί; Διαφήμιση. Η εκστρατεία ενημέρωσης του κόσμου για το περιβάλλον πρέπει να διαφημιστεί.
--(kalliopi) Εγώ πάντως γίνομαι μπαμπούλας όταν βλέπω ασυνείδητους συμπολίτες μου να μην νοιάζονται για τίποτα. --
Όσο δεν υπάρχουν πρόστιμα τζάμπα θα φωνάζουμε. Το γελοίο της υπόθεσης πάντως είναι ότι όταν φωνάζεις εσύ στον άλλο που πετάει τα σκουπίδια του όπου να ‘ναι, εσύ θα χαρακτηριστείς ως περίεργη από τον κόσμο που θα σε ακούσει.
--(christina) Όλα τα προβλήματα θα βρούνε την λύση τους όταν πάψουμε να βλέπουμε μόνο τον εαυτό μας και τη βολή μας και σκεφτόμαστε για το σύνολο, για το καλό όλων και όχι μόνο το δικό μας! --
Υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων (τα παιδιά) που δεν χρωστάει τίποτα να μεγαλώσει σε ένα κατεστραμμένο κόσμο. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά να φροντίζουν το περιβάλλον μέσα από τα δικά μας καλά παραδείγματα. Πρέπει η νέα γενιά να μεγαλώσει με οικολογική συνείδηση και παράλληλα μέχρι τα παιδιά να μεγαλώσουν και να πάρουν τα ηνία εμείς να κάνουμε ότι μπορούμε για να βοηθήσουμε το περιβάλλον.
--Θα ήθελα πραγματικά να μου επιδείξεις που μπορώ να βρίσκω έγκυρες πληροφορίες για θέματα περιβάλλοντος αλλά και για αποτελέσματα σύγχρονων ερευνών.--
Εγώ προσωπικά ενημερώνομαι από βιβλία για ό,τι με ενδιαφέρει και από μεγάλα περιοδικά. Μπορείς επίσης να γραφτείς σε κάποια οργάνωση που ενημερώνονται για τέτοια θέματα. Για κανέναν δεν είναι εύκολο να βρει τις σωστές πληροφορίες, όλα πρέπει να τα επεξεργαζόμαστε.
Για να είναι κάτι έγκυρο σημαίνει ότι έχει μελετηθεί από πολλούς επιστήμονες και έχουν εξαχθεί τα ίδια συμπεράσματα από πολλές έρευνες. Και μεις εδώ γι αυτό είμαστε, οταν βρίσκουμε πληροφορίες ή ενδιαφέροντα θέματα να τα παρουσιάζουμε. Ευτυχώς ή δυστυχώς, τίποτα δεν μας παρέχεται απλόχερα.
Πρέπει να προσθέσω και ότι τον σεβασμό δεν τον βρίσκεις στα βιβλία και δεν χρειάζεται να είσαι μορφωμένος για να σέβεσαι και να αγαπάς το περιβάλλον που ζεις. Αυτός διδάσκεται από καρδιά σε καρδιά, και όχι από μυαλό σε μυαλό.
Δημοσίευση σχολίου